(Η φύση απ’ όλες τις διδασκαλίες είναι ανώτερη, Μένανδρος)
Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, τα περιβαλλοντικά προβλήματα βρίσκονται στο επίκεντρο των γεγονότων, λόγω της σοβαρότητάς τους. Εξαιτίας της αλόγιστης εκμετάλλευσης του φυσικού περιβάλλοντος από τον άνθρωπο καθώς και την ανάπτυξη της τεχνολογίας απειλείται σημαντικά η ισορροπία των οικοσυστημάτων και όλης της βιόσφαιρας. Συγκριτικά με το παρελθόν, σε σύντομο χρονικό διάστημα, ο άνθρωπος δημιούργησε τεράστια προβλήματα στη φύση.
Η τεχνολογική πρόοδος και η οικονομική ανάπτυξη των χωρών ταυτόχρονα με την υποβάθμιση του φυσικού περιβάλλοντος αποτέλεσαν θέμα συζήτησης σε διάφορες παγκόσμιες συσκέψεις. Έγινε αντιληπτό ότι τα περιβαλλοντικά προβλήματα εκδηλώνονται μεν με διαφορετική μορφή εμφανίζονται δε διαχρονικά, συσσωρευτικά και αλληλένδετα. Είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένων οικονομικών, κοινωνικών και πολιτικών επιλογών. Οι βαθύτερες ρίζες της οικολογικής κρίσης βρίσκονται στο είδος της σχέσης που διαμόρφωσε ο άνθρωπος με το φυσικό περιβάλλον.
Η παγκοσμιότητα των περιβαλλοντικών προβλημάτων που παρατηρείται σήμερα οδηγεί στη διαπίστωση πως η ανάπτυξη του ανθρώπου είναι η αιτία για όλες τις περιβαλλοντικές καταστροφές. Παρόλα αυτά κυριαρχεί η άποψη ότι η ανάπτυξη αυτή είναι αναπόφευκτη. Πόση, όμως και ποια ανάπτυξη μπορεί να υποστηρίξει ο πλανήτης μας; Το ερώτημα αυτό μας οδηγεί στην προώθηση νέων αναπτυξιακών στρατηγικών με έντονα κοινωνικά και κυρίως οικονομικά στοιχεία. Έτσι, κρίνεται απαραίτητο η ανάπτυξη να γίνεται με τέτοιο τρόπο ώστε να διαφυλάξουμε το περιβάλλον και για τις μελλοντικές γενιές.
Ο σύγχρονος άνθρωπος συνειδητοποιεί πως για να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά τα περιβαλλοντικά προβλήματα καθίσταται επιβεβλημένη η υιοθέτηση ανάλογης συμπεριφοράς, στάσεων και αξιών. Ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεται το φυσικό περιβάλλον καθιστά απαραίτητη την αναθεώρηση της σχέσης του με αυτό.
Είναι, λοιπόν απαραίτητο να διαμορφωθούν τα κατάλληλα πλαίσια μέσα στα οποία θα αναδειχθούν πολίτες με περιβαλλοντική παιδεία επιτυγχάνοντας την ισορροπία στο τρίπτυχο «περιβάλλον – ανάπτυξη – κοινωνία».
Μαρία Κιρκιλιανίδου
Εκπαιδευτικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου