Έχεις
παρατηρήσει ότι το παιδάκι σου στο νηπιαγωγείο δεν είναι τόσο κοινωνικό και δεν
θέλει να πηγαίνει σε πάρτι ή να κάνει παρέες; Η ψυχολόγος Χρυσούλα Μαυράκη σου
εξηγεί γιατί συμβαίνει αυτό και τι να κάνεις για να το αντιμετωπίσεις!
Είναι πολύ
συνηθισμένο τα παιδάκια στην ηλικία πριν από το σχολείο να είναι μαζεμένα και
συνεσταλμένα και αυτό είναι ορατό είτε στα πάρτι όπου τα προσκαλούν είτε σε
άλλες κοινωνικές εκδηλώσεις, αλλά και στο νηπιαγωγείο.
Ας
σκεφτούμε ότι το νηπιαγωγείο είναι η πρώτη επίσημη έξοδος του παιδιού στην
κοινωνία. Είναι το πρώτο σχολείο στο οποίο πηγαίνει το παιδί και όπου ζει με
συμμαθητές, με κανόνες, με έναν ενήλικα ο οποίος ζητά πράγματα και αξιολογεί
την συμμετοχή και την προσπάθεια.
Οπότε ένα
συνεσταλμένο παιδί δυσκολεύεται και μένει ντροπαλό στην άκρη, δεν διεκδικεί,
δεν κάνει την παρουσία του αισθητή, δεν παίζει πολλές φορές σε ομαδικά
παιχνίδια δείχνοντας ότι δυσκολεύεται.
Πως θα
βοηθήσουμε το παιδί μας να γίνει πιο κοινωνικό;
Εφόσον ο
εκπαιδευτικός μας ενημερώσει ή από μόνοι μας αντιληφθούμε ότι το παιδί μας
ανήκει σε αυτά τα συνεσταλμένα πρέπει να το βοηθήσουμε και εμείς οι ίδιοι αλλά
και σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό για να μπορέσει να γίνει πιο κοινωνικό.
Από τι
παιδιά αποτελείται η παρέα του;
Καταρχήν
στο σχολείο θα ωφελούσε εάν καθόταν σε μια παρεούλα παιδιών τα οποία να μην
είναι ούτε τα ίδια συνεσταλμένα ούτε πολύ ζωηρά και ίσως και επιθετικά. Γιατί
τότε
θα αισθανόταν ακόμα πιο δύσκολα και θα μαζευόταν ακόμα περισσότερο.
θα αισθανόταν ακόμα πιο δύσκολα και θα μαζευόταν ακόμα περισσότερο.
Μια μέση
κατάσταση βοηθά το παιδί να μπορέσει να αρχίσει να ξανοίγεται με παιδάκια τα
οποία δεν είναι τόσο άνετα και ζωντανά ώστε η διαφορά του να φαίνεται ακόμα
μεγαλύτερη.
Κάλεσε
τους φίλους του σπίτι!
Θα πρέπει
επίσης να καλούμε παιδάκια στο σπίτι. Καλύτερα συμμαθητές του και μάλιστα από
την συγκεκριμένη παρέα με την οποία κάθεται το παιδί στο νηπιαγωγείο και να
διαλέγουμε παιδιά με τον ίδιο τρόπο όπως προτείνουμε να διαλέγει η δασκάλα τους
συμμαθητές με τους οποίους θα βρίσκεται πιο κοντά το παιδί. Δηλαδή καλούμε στο
σπίτι παιδιά τα οποία δεν είναι ούτε εντελώς μαζεμένα αλλά ούτε και πάρα πολύ
ζωηρά και άτακτα.
Όχι
διαταγές!
Κάτι ακόμα
που πρέπει να προσέχουμε είναι να μην προτρέπουμε διαρκώς το παιδί “πήγαινε
παίξε, μίλα, πήγαινε με τα άλλα παιδάκια” γιατί το ενοχοποιούμε και το κάνουμε
να μπλοκάρει ακόμα περισσότερο. Έτσι πιστεύει ότι δεν πληρεί τις προϋποθέσεις
που βάζουμε εμείς ως γονείς και άρα μας απογοητεύει και δεν βρίσκεται στο ύψος
των προσδοκιών μας άρα μπορεί να χάσει την αγάπη μας και την εκτίμησή μας.
Ποιο
είναι το λάθος των γονέων;
Βεβαίως οι
γονείς για το καλό του παιδιού το προτρέπουν να πάει να παίξει ή να κάνει παρέα
με τα άλλα παιδάκια, δυστυχώς όμως έχουν τα αντίθετα αποτελέσματα.
Θα πρέπει
απλά να ρωτάμε το παιδί τι θα ήθελε να κάνει. Δηλαδή: “θέλεις να παίξεις με τα
άλλα παιδάκια;” Αν το παιδί πει όχι θα του πούμε: “μα είναι κρίμα γιατί γ'
αυτόν τον λόγο ήρθαμε, αν δεν θέλεις να παίξεις ίσως θα πρέπει αν φύγουμε.”
Έτσι του
δείχνουμε ότι δεν είναι υποχρεωτικό μεν να συμμετέχει και να είναι κοινωνικό
αλλά ότι το ίδιο χάνει ευκαιρία και εμείς δείχνουμε κατανόηση και δεν είμαστε
απαιτητικοί.
Ή θα πρέπει
να το ρωτάμε “για ποιο λόγο δεν θέλεις να παίξεις με τα παιδάκια; σε στεναχωρεί
κάτι; δυσκολεύεσαι κάπου; ή θέλεις να κάνω εγώ κάτι για να σε βοηθήσω να μπεις
στο παιχνίδι;”
Βλέποντας
το παιδί ότι μας έχει συμμάχους, βλέποντας το παιδί ότι δεν μας απογοητεύει και
συνειδητοποιώντας ακόμη ότι ο μόνος χαμένος στην ιστορία είναι ο ίδιος και όχι
εμείς ή τα άλλα παιδάκια, υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα να αρχίσει να
ξανοίγεται και σιγά σιγά να συμμετέχει.
Του
αρέσει κάποιο άθλημα;
Τέλος αν
έχει κάποια ιδιαίτερη προτίμηση σε άθλημα ή σε δραστηριότητα και μάλιστα
ομαδική θα πρέπει να το εντάξετε διαλέγοντας πάντα ο συναθλητής ή ο συμπαίχτης
να είναι ένα παιδάκι αρκετά δυνατό ώστε να μην χρειάζεται να κάνει υπερβολές ή
να μένει εκείνο κλεισμένο και συνεσταλμένο.
Αυτό θα
βοηθήσει το παιδάκι σας να το ακολουθήσει και να ενταχθεί μέσα στην ομάδα, να
χαρεί την παρέα και να πάψει να είναι στην άκρη της τάξης ή στην άκρη του
πάρτι.
Εξηγήστε
στη νηπιαγωγό ότι ακολουθείτε αυτή την διαδικασία για να μπορέσει και η ίδια να
κάνει το ίδιο στο σχολείο και το παιδάκι να γίνει κοινωνικότερο κάτι που θα του
είναι απαραίτητο όταν θα πάει στο δημοτικό.
Πηγή: tlife.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου